Mi lesz a magyar biztosítókkal 2018-ban? Megszólaltak a vezérek

A legnagyobb hazai biztosítók első emberét arra kértük év végén, értékeljék a mögöttünk álló esztendőt és adjanak előrejelzést 2018-ra. Alábbi kérdéseinkre válaszoltak:

  1. 1. Hogy értékeli 2017-et saját biztosítója és a biztosítási piac szempontjából?
  2. 2. Mit tekint saját biztosítója és a szektor előtt álló legnagyobb kihívásnak 2018-ra?
  3. 3. Mely termékek, szolgáltatások és innovációk területén hozhat növekedést 2018 saját biztosítójánál, illetve a biztosítási szektorban?

Kisbenedek Péter elnök-vezérigazgató, Allianz

1. A magyar gazdaság erősödése 2017-ben tovább folytatódott, mely egyértelműen kedvező hatást gyakorol a biztosítási szektor működésére és további bővülésére is, ami a gépjármű-biztosítási piac gyarapodásán túl többek között a lakásbiztosítási piac fellendülésében, a vállalati -és a nyugdíjbiztosítási konstrukciók folyamatos térnyerésében öltött testet. Az Allianz Hungária Zrt. az egyre virágzó magyar biztosítási piac vezető biztosítótársaságaként újabb eredményes évet zárt, díjbevétel-növekedésünk az egész évet tekintve meghaladta a tervezettet is, ugyanígy működési eredményünk is terv felett bővült, mely profitábilis növekedésnek és egyben kimagasló eredménynek tekinthető. Számainkat és teljesítményünket tekintve külön kiemelném még, hogy az idei évben kiegyensúlyozottan növekedtünk minden biztosítási szegmensben, ezek közül is hangsúlyos növekedésről tudok beszámolni a lakossági gépjárműszerződéseink terén, ahol jelentős a növekedésünk az előző évhez képest is, így még több ügyfél bizalmát tudhatjuk a magunkénak. Piacvezető biztosítóként ekképpen az is a célunk, hogy ügyfeleink lojalitásáért cserébe a lehető legmagasabb színvonalú szolgáltatást nyújtsuk, így éllovasai legyünk olyan átfogó, rendszerszintű fejlesztéseknek, amelyeknek a bevezetésével és használatával a megszokottnál is gyorsabbak és egyszerűbbek a kárrendezési folyamataink. 2017-ben ezáltal több olyan újítást is bevezettünk, amely jelentősen növelte az ügyfeleinknek és partnereinknek nyújtott szolgáltatási élményét, így például decembertől kezdve a magyar biztosítási piacon elsőként az Allianznál már a legnépszerűbb közösségi oldal chatjéből is könnyedén meg tudjuk kötni az utasbiztosításunkat.

2. A nemzetközi szabályozási környezet 2018-ban is kihívások elé állítja a biztosítási szektor egészét: 2018 februárjában kerül bevezetésre az új európai uniós biztosítás értékesítési direktíva, az IDD, májusban pedig hatályba lép az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendelete (GDPR), így az ezekre való felkészülés és a megfelelés a jövő év egyik nagy feladata lesz számunkra. 2018-ra nézve továbbra is kiemelt fontosságúnak tartjuk, hogy az Allianz Hungária egyet jelentsen a biztonsággal és a stabilitással. Ezzel párhuzamosan ugyanakkor arra is törekszünk, hogy ügyfeleink az innovatív jelzőt is egyre inkább hozzánk tudják társítani, továbbá igényeiket a digitális kornak, valamint elvárásaiknak megfelelően beépítsük működésünkbe. A jövőben is követjük a fogyasztói trendeket, figyeljük az új lehetőségeket, majd ezeknek megfelelően optimalizálunk, fejlesztjük termékeinket és szolgáltatásainkat, mindemellett folyamatosan invesztálunk a digitalizációba, melyet alapvető eszköznek látunk mind ügyfeleink, mind pedig partnereink életének könnyedebbé és biztonságosabbá tételéhez, ily módon a nagyobb ügyfélélményhez. Innovatívnak maradni, folyamatosan digitális újdonságokkal a piacra lépni és kiváló ügyfélélményt nyújtani ugyanakkor valódi kihívást is jelent nem csupán nekünk, de a biztosítási piac egészének is, hiszen azt érzékeljük, hogy a korábbinál gyorsabb ütemben változnak az ügyféligények, így egyre rövidebb időtávra szükséges stratégiai döntéseket hoznunk a digitalizációt és az innovációt érintő, valamint az ügyfélélményt jelentő szolgáltatások bevezetésével kapcsolatosan.

3. A gazdasági növekedés jótékony hatása társaságunknál 2017-ben a nem-életbiztosítások területén az ipari vagyon- és felelősségbiztosítások, valamint a mezőgazdasági biztosítások, azon belül is a díjtámogatott növénybiztosítások jó teljesítményében mutatkozott meg leginkább, míg az életbiztosítások területén továbbra is jelentős szerepe volt az évben a hosszú távú nyugdíjcélú megtakarításoknak, melyek jelenleg is az Allianz Hungária Zrt. értékesítési fókuszában állnak. A motor szegmenst vizsgálva is érzékelhető növekedésről tudok beszámolni a naptári évben, köszönhetően a használt gépjárművek importjának folytatólagos sikere és az új típusú támogatott gépjárműbeszerzési lehetőségek megjelenésének is. Úgy vélem, hogy a tendencia 2018-ban is hasonló lesz és a már említett területek további dinamikus fejlődését irányozzuk előre a magunk számára. Ami a biztosítási szakma egészét illeti, a fent említetteken túl a növekvő öngondoskodási hajlandóság nyomán a nyugdíjbiztosítások értékesítésének további erősödésére, valamint az életbiztosítási piac növekedésére számítok a 2018-as évben. Mindemellett az építési beruházások az utóbbi években tapasztalt ugrásszerű növekedése és a lakásbiztosítások piacán továbbra is jelentős alulbiztosítottság fennállása folytán a jövő évre nézve is sok lehetőséget látok a növekedésre a lakásbiztosítási piacon. Végül jelentős növekedési potenciált érzékelek az infokommunikációs vívmányoknak a biztosítási szektor szolgálatába állításában a legkülönbözőbb területeken, kiemelten pedig a gépjármű-és a lakásbiztosítások kapcsán, melyekkel kapcsolatban tapasztalatunk szerint egyre nagyobb igényt támasztanak a fiatalabb generációk tagjai.

Erdős Mihály elnök-vezérigazgató, Generali

1. Ha csak két szóban foglalhatnám össze az elmúlt évet, a változás és a megfelelés szavakat választanám. Hosszú története során a biztosítási szektor megélt jó és rossz időszakokat egyaránt, volt már mélyrepülésben és szárnyalt is: képes volt átalakulni, alkalmazkodni és megfelelni. Most mégis úgy látszik, a legnagyobb transzformáció előtt állunk; ennyire volatilis még nem volt a változás, és soha nem volt ilyen gyors sem - felvesszük a versenyt. 2017-ben elindultunk egy egyszerűbb, okosabb és gyorsabb úton. Például a jogi környezet változására gyorsan reagálva társaságunk az elsők között lépett piacra az egyszerű bejelentéshez kötött építési tevékenység tervezői és kivitelezői felelősségbiztosítással január elsejével. A termék kialakításánál a gyorsaság mellett fontos volt az is, hogy minél egyszerűbben megfeleljünk a jogszabályi előírásoknak. Egy kiváló ár-érték arányú termékkel tudtunk megjelenni, amit a kiváló értékesítési teljesítmény, az ügyfelek fokozott érdeklődése is visszaigazolt. Az etikus életbiztosítási koncepciónak megfelelő új termékcsaládunk rajtja némiképp elmaradt az előzetes várakozásainktól, de ez megfelel a referenciának tekintett piaci tendenciának. A tavaly év végi kiváló teljesítménynek köszönhetően, valamint a nyugdíjbiztosítások jó megmaradási arányából fakadóan azonban nőtt az élet állománydíjunk, ennek következtében a folyamatos életbiztosítási díjbevételünk is magasabb. A gépjármű- és lakásbiztosítások körében mind a lakossági biztosítások, mind a flotta illetve társasházi szerződéseink körében darabszám és díjbevétel-növekedést realizáltunk. Kihasználva a kínálkozó piaci lehetőségeket biztosítónk egy újabb eredményes év zárása előtt áll. Kitűzött céljainkat elértük, mind a tervezett eredmények, mind a cégcsoportunk stratégiája mentén megfogalmazott fejlesztések tekintetében - egyszerűbben, okosabban, gyorsabban működünk: fontos lépéseket tettünk például az önkiszolgáló tranzakcióink bővítése, illetve az ügyfelek naprakész tájékoztatása terén is.

2. A már említett felgyorsult transzformáció, a gyors változás mentén a digitalizáció adta lehetőségeket említeném a szektorunkra váró kihívásokról szólva. Várakozásaink szerint a digitalizáció a biztosítási szektort is ki kell, hogy mozdítsa a komfortzónájából. Hiszen a jövőben arra számíthatunk, hogy új szereplők is megjelennek a szektorunkban, merőben új megoldásokkal. Ugyanakkor a biztosítás továbbra is egy személyes üzlet, ami a bizalomra épül. Így a technológia adta lehetőségeket annak a szolgálatába kell állítanunk, hogy tovább erősítsük az ügyfeleink bizalmát és munkatársaink elhivatottságát. Az új technológia megoldások mellett azonban azt is látjuk, hogy az egyes generációk elvárásai eltérők, és nekünk tudnunk kell minden igénynek megfelelő megoldásokat kínálunk. Így például az önkiszolgáló online tranzakciók, vagy a chat funkciók fejlesztése mellett a személyes és telefonos ügyfélszolgálati területen is törekednünk kell a legmagasabb szintű ügyfélkiszolgálásra, párhuzamosan fejlesztve a területeket.

3. Változás és megfelelés: vállalatunk működésének kulcsa egyértelműen az ügyfélközpontúság, ügyfeleink elvárásainak való megfelelés. Büszke vagyok arra a szemléletbeli változásra, amelyet ez a fókusz az elmúlt időszakban eredményezett minden területünkön. Ügyfél-elégedettségi felmérésünk keretében immár több mint 43 ezer ügyfelünket kérdeztünk meg, hogy pontosabban megértsük a vállalatunkkal kapcsolatos vélekedésük okait. A kapott visszajelzések alapján már számos fejlesztést indítottunk el, és ezt a dinamikát a továbbiakban is szeretnénk megőrizni. Fő törekvéseink között szerepel az ügyfeleinkkel való kommunikáció további egyszerűsítése és gyorsítása. Termék oldalon azt látjuk, hogy a moduláris, egyedi igényekre szabható módozatok nagyon népszerűek az ügyfelek körében, mind a lakossági, mind a vállalati szegmensben. Továbbá egyre nagyobb a különböző asszisztencia típusú megoldások iránti igény, és ez a tendencia a várakozásaink szerint erősödni fog, hiszen az anyagi segítségnyújtáson túl az ilyen típusú termékekkel azonnali, gyors vészhelyzet-elhárítással állhatunk ügyfeleink rendelkezésére. A kiegészítő magán-egészségbiztosítási piacban óriás potenciál van: itt az egyre fokozódó kereslethez kell a biztosítóknak vonzó ár-érték arányú megoldásokat kidolgozniuk mind a lakossági, mind a vállalati szegmens számára. És ezekkel a termékekkel szintén edukációs hatásunk lehet, hiszen a megelőzés, a prevenció, az egészséges életmód jutalmazása meg kell, hogy jelenjen ezekben a biztosítási megoldásokban.

Bertrand Woirhaye vezérigazgató, Groupama

1. 2017 sikeres év volt a Groupama Biztosító és az egész biztosítási piac számára. Az egyéni személy-, és vagyonbiztosítások területén is erősíteni tudtuk helyzetünket. A vállalati biztosítások területén a javuló növekedési számok is visszaigazolták azon erőfeszítéseinket, amellyel fejlesztettük a kockázatvállalási képességinket és az értékesítési csatornák és partnereink kiszolgálási színvonalát. Mivel életbiztosítási termékeinket már tavaly az etikus termékkoncepciónak megfelelően alakítottuk át, így számunkra 2017 inkább igazolása volt annak, hogy helyes volt az irány, amit tavaly választottunk, azaz a teljes transzparencia és termékeink megemelt értéke ügyfeleink számára. Ennek a korai döntésünknek is köszönhető, hogy az értékesítési partnereink is felkészülten várták a változást, és ezeket visszaigazolták értékesítési eredményeink is. A pénzügyi folyamatokat tekintve elmondható, hogy a károk növekedését figyelhettük meg piaci szinten és társaságunknál is. A megfelelően diverzifikált biztosítási portfoliónknak köszönhetően még így is tartani tudtuk magas szolvencia megfelelésünket és továbbra is szolid, biztos pénzügyi hátteret nyújtunk ügyfeleink számára.

2. 2018-ban a biztosítási piac további fejlődését várjuk, amelyet egyrészt a gazdasági növekedés táplál, másrészt a személyes biztonság iránti növekvő igény (nyugdíj, előtakarékosság, egészség). A Groupama szándéka az, hogy növelje piaci szerepét és erősítse ismertségét azáltal, hogy 1. magas minőségű tanácsadást és szolgáltatásokat nyújt ügyfelei számára, illetve 2. megbízható és innovatív partnere marad értékesítési csatornái számára. A fő kihívást jövőre az jelenti számunkra, hogy biztosítsuk munkavállalóinknak azt az ideális munkakörnyezetet, amelyben ők minden energiájukat és tehetségüket arra tudják fordítani, hogy társaságunk megfelelő megoldást adjon a személyes, családi és üzleti biztonságukat megteremteni kívánó ügyfeleink igényeire. Az IDD irányelvek hatályba lépése 2018-ban ismét egy igazolása lehet annak a stratégiánknak, amelyben a magas színvonalú személyes tanácsadást tűztük ki célunkként minden ügyfelünk számára.

3. 2018-ban nem számítunk a piacot gyökeresen megváltoztató innovációra vagy változásra. A kihívás ehelyett az lesz, hogy miképpen fogják a piaci szereplők elsajátítani és használni a már rendelkezésre álló új technológiákat, annak érdekében, hogy minél jobban leírják és leképezzék az egyéni ügyféligényeket, és ezáltal jobb tanácsadást adjanak, és megfelelőbben mutassák be az ügyfelek számára javasolt és részükre összeállított biztosítási megoldásokat. A Groupama Biztosító 2018-as új termékeit és szolgáltatásait már mind ennek megfelelően alakítottuk és meggyőződésem, hogy ügyfeleink ugyananolyan nagy kedvvel fogják fogadni őket, mint amilyennel mi fejlesztettük azokat számukra.

Zatykó Péter elnök-vezérigazgató, Aegon

1. A biztosítási piacon az elmúlt években nagyon enyhe bővülést tapasztalhattunk, de ezzel együtt most vagyunk ott, ahol a válság előtt voltunk. A növekedés lehetséges okai között mindenképpen meg kell említenünk a megváltozott fogyasztói magatartást, amely a vagyon- és élet- (elsősorban nyugdíj) biztosítások tekintetében egyaránt megjelent. A biztosítótárasságok folyamatos edukációs programjainak, kampányainak is köszönhető, hogy társadalmi szinten fokozott tudatosság, tudatosabb tervezés és előrelátás érzékelhető. Kockázati életbiztosítások tekintetében még mindig alulbiztosítottak vagyunk, erre érdemes jobban koncentrálnunk. A vagyonbiztosítási piac bővülését tapasztalatunk szerint a gfb biztosítások díjkorrekciója, valamint a meglévő vagyonbiztosítások (lakossági és vállalati egyaránt!) esetében a biztosítási fedezetek növekedése vagy új kockázatok fedezése - úgy, mint szakmai felelősségbiztosítások, D&O, kiterjesztett garancia biztosítások - együttesen okozták. Meg kell említenünk még az egyszerű, online köthető termékek folyamatos előretörését, különösen a fiatalabb generációk esetében, ami mindenképpen iránymutató a jövőre nézve. Az Aegon Magyarország ismét nagyon jó évet zárt. Szinte minden termékeladás tekintetében növekedtünk. A legnagyobb növekedést a vállalati vagyon-, és utasbiztosításból hoztuk, de életbiztosításból is a piaci átlagnál jobban teljesítettünk. Annak kifejezetten örülünk, hogy évek óta tartani tudjuk vezető pozíciónkat a lakásbiztosítások piacán. Nagy előnyünk, hogy miénk az ország legnagyobb hálózata. Ugyanakkor az alternatív csatornák - alkuszi /banki partnerek, áruházláncokkal való együttműködések, call-center, online - szintén nagyon jól teljesítenek.

2. Körülbelül 10 éve indult el a pénzpiacokon a szabályozói környezet folyamatos változása, ami a biztosítási piacot is egyre kiélezettebben érinti. A Solvencia I., II. után most itt a GDPR, IDD, PRIIPS, és még sorolhatnám a mozaikszavakat. Az tisztán látszik, hogy ezek az új, kockázatalapú szabályok radikális változást eredményeznek, de összetettségük okán nagyon nehéz előre felmérni, miként befolyásolják majd üzleti folyamatainkat, hogyan hatnak az ügyfélkapcsolatainkra. Az előírások miatt szükséges fejlesztések iszonyatos mennyiségű erőforrást kötnek le, hiszen általában rendkívül kevés idő áll rendelkezésünkre a felkészülésre és az átállásra. A mennyiségi szempontokra való összpontosítás miatt sokszor úgy érezzük, hogy kevesebb idő jut a szabályozások valódi céljának megértésére. A legtöbb szabályozás ugyanis az üzletmenet szempontjából hasznos, kockázatalapú szemlélet átvételére ösztönöz, növeli a transzparenciát, ami hosszú távon minden piaci szereplő számára előnyös.

3. A jövő évben a nyugdíjbiztosítás mellett a kockázati életbiztosítások piacára érdemes jobban koncentrálnunk. Számtalan példát tudnék hozni arra, amikor egy-egy kockázati életbiztosítás életet ment, illetve hozzásegíti a családokat egzisztenciájuk megőrzéséhez egy sajnálatos tragédia után. Ebben a tekintetben tovább kell folytatnunk azt az edukációs tevékenységet, amelyet pár éve a biztosítók közösen indítottak. A lakásbiztosítások terén piacvezetőként szinte kötelességünk évről évre megújulni és ezzel utat mutatni a versenytársainknak. Folyamatosan frissítjük lakástermékünket, újabb és újabb kiegészítőket ajánlunk, jövőre pedig új termékkel jövünk ki, amitől a piac élénkülését várjuk. A világ arra halad, így a hosszú távú ügyfél-kiszolgálási stratégiai célunk is a digitális átállás folyamatának elősegítése, és áttérés a kézi vezérelt folyamatokról a teljesen automatizált, de személyre szabott szolgáltatásokra. Ehhez teljesen átalakítjuk az informatikai rendszerünket, illetve továbbfejlesztjük az ügyfélkiszolgálás minőségére ható folyamatainkat. Az ügyfelekkel való jobb kapcsolattartás és az ajánlataink differenciálása érdekében nagy lehetőséget látunk az IoT-ben. Európa vezető biztosítóinak többsége már "connected-" megoldásokat is kínál, ami feltétlenül iránymutató számunkra. Arra készülünk, hogy először a gépjármű biztosítások piacán fog megjelenni ez az innováció.

Sztanó Imre elnök-vezérigazgató, NN

1. Az NN Biztosítónál sikeres évet zárunk mind pénzügyi, mind stratégiai szempontból. Majdnem két éve köteleztük el magunkat a digitalizáció mellett, mert hisszük, hogy ezáltal még relevánsabbá válhatunk az ügyfeleink szemében. Nagy öröm számomra, hogy a digitalizációs programunk első gyümölcsei beértek az idei évben. Számos, a piacon jelenleg egyedülálló megoldást vezettünk be. 2017-ben az értékesítés folyamat során az ajánlatok mintegy 90%-át már papírmentesen, elektronikus aláírás segítségével vettük fel. Nagyot léptünk előre a kockázatelbírálás automatizálásban is. Ma már minden ötödik életbiztosítási ajánlat esetében emberi beavatkozás nélküli a kockázatelbírálás, melynek eredményeként az ajánlat elfogadása után akár öt perc alatt is megkaphatja ügyfelünk a kötvényét. Ezeknek - és számos egyéb kezdeményezésnek - köszönhetően ügyfeleink elégedettsége jelentősen nőtt a 2017-es évben. Az innováció szempontjából meghatározó lépés volt idén a Sparklab nevű inkubátor programunk elindítása is. Olyan ötleteket és együttműködéseket keresünk, amelyek hozzájárulnak az emberek életminőségének javításához. Szélesre tártuk az ajtókat az innováció előtt; az inkubátor programban ugyanúgy szívesen látjuk a startup-ok kezdeményezéseit, mint a nagyvállalati együttműködéseket és a saját kollégáink ötleteit.

2. A legfontosabb kihívás, hogy hogyan tudjuk szélesebb tömegekhez eljuttatni az üzenetet az öngondoskodás szükségességéről. Különösen a fiatalokhoz kell hatékonyabban szólnunk, hiszen minél korábban kezdi valaki az öngondoskodást, annál könnyebb dolga van. Ehhez nem csak érthetőbbé és átláthatóbbá kell tennünk a szolgáltatásainkat, máshogy is kell megszólítanunk a fiatalokat. Számos lépést tettünk ezen a téren már az idei évben is. Például májusban léptünk piacra a runaddict mobilalkalmazással, amely a futók számára kitűzött kihívások teljesítését vásárlási kedvezményekkel és ingyenes biztosítással jutalmazza. Az applikáció mára huszonkétezer letöltésen van túl. De említhetném üzleti szimulációs versenyünket, az NN InsuRace-t is, amellyel szintén újfajta módon igyekszünk közelebb hozni a biztosítási iparág működését a fiatalokhoz. A 2018-as év további nagy kihívása (és egyben lehetősége) a saját működésünk átalakítása. Az ügyfélközpontú, digitális megoldások létrehozásában nem elsősorban az új technológia jelenti a kihívást. Sokkal inkább az, hogy olyan szervezetet és belső működést kell kialakítanunk, amely valóban képes a mai technológia által teremtett lehetőségeket kihasználni. Ehhez a jelenleginél gyorsabb, rugalmasabb, az ügyfelek igényeit mindenkor szem előtt tartó működésre van szükségünk. Ezért kezdtük el 2017-ben az agilis munkamódszer bevezetését, amelyből rengeteget tanultunk. A jövő évben ezen tapasztalatokat felhasználva szeretnénk az agilis módszertant szélesebb körben kiterjeszteni. Hiszem, hogy ezáltal - a jobb, hatékonyabb működésen túl - vonzóbb munkahely is leszünk.

3. Az NN Biztosító hagyományosan nagy fókuszt helyez a kockázati életbiztosításokra. Ebben továbbra is nagy lehetőséget látunk. Számos olyan kezdeményezésünk van, amely reményeink szerint jelentős növekedést hozhat a kockázati életbiztosítások terén. Emellett a növekedéshez véleményünk szerint továbbra is stabilan hozzá fognak járulni a nyugdíjbiztosítások. Növekedésünk másik motorja a már nagyjából két éve zajló digitális átállásunk további kiterjesztése lesz. Egyrészt a jelenlegi működésünk digitalizációjában szeretnénk tovább lépni. Szélesítjük az automatikus kockázatelbírálást, valamit nagyságrendileg egyszerűsítjük fő folyamatainkat, például a kárrendezési folyamatot. Emellett ügyfeleink számos új funkcióval találkozhatnak majd NN Direkt személyes oldalukon. Rengeteget invesztálunk adatelemzési képességeink fejlesztésébe is. Ezzel összefüggésben például partnereinket teljesen új címanyag mechanizmussal támogatjuk. Tovább folytatjuk kezdeményezéseinket az ügyfelek új módon történő megszólítására. Ebben a "dolgok internete" rengeteg új lehetőséget kínál. Jó példa erre a prototípus fázisban lévő - Vodafone-nal közösen fejlesztett - Diablog mobilalkalmazásunk, amely a cukorbetegséggel élők életét könnyíti. A célunk az, hogy azok a cukorbetegséggel élők, akik megfelelősen karbantartják állapotukat és a Diablog applikáció segítségével rögzítik mérési eredményeiket, ne fizessenek magasabb biztosítási díjat, mint nem diabéteszes társaik. További innovatív kezdeményezéseket várunk a Sparklab februárban induló következő inkubációs programjától is. Itt már javában folyik a résztvevők toborzása. Bár a jelentkezési határidő még nem zárult le, már eddig is ígéretes ötletekkel találkoztunk.

Pandurics Anett elnök-vezérigazgató, Posta Biztosító

1. A piac az idei évben organikusan fejlődött, sőt, a nyugdíjbiztosítások terén az új kötésekkel (az év végére 250 ezer darab felett lehet a szerződéses állomány) és a közel 220 ezer forint/éves átlagdíjjal a szektor bebizonyította, hogy nem alaptalanul érvelt amellett, hogy messze a legszélesebb rétegeket tudja majd elérni az öngondoskodási termékek közül. Jól sikerült az átállás az etikus életbiztosítási koncepcióra: a termékek száma ugyan megfeleződött, de az MNB-vel közösen kidolgozott új koncepció valóban növelte a bizalmat a termékek iránt, s így az átlagdíj-növekedés ellensúlyozta a szerződések számában tapasztalt visszaesést. A nem életágban a kgfb-piacon megszűnt a 100% feletti combined ratio - az üzletág immár nem okoz szektor szintű veszteséget. A fentiek ellenére nem lehetünk teljesen elégedettek: a díjbevétel-növekedés dinamikája még mindig csak alkalmi jelleggel haladja meg a GDP bővülését, ami azt mutatja, hogy a szektornak magasabb fokozatra kell kapcsolnia. A Posta Biztosító szempontjából komoly fegyverténynek tartom, hogy idén is sikerült túlteljesítenünk a terveinket, és számos új termékkel léptünk piacra. Megújítottuk a lakásbiztosításunkat, a PostaÉdesOtthon a piac egyik legkorszerűbb terméke lett, és emellett a kárrendezés területén is sok ügyfélkényelmi megoldást kínál. A mobilapplikáción keresztüli fotós kárbejelentés és a videós kárrendezés mellett ehhez a biztosításunkhoz a piacon egyedülálló 5 napos kárügyintézési garanciát is bevezettünk. A PostaGyógyír termékünkkel az egészségbiztosítás irányába tettünk egy lépést. Ez a biztosításunk a rákos megbetegedések esetén nyújt anyagi segítséget ügyfeleinknek. Az utolsó negyedévben nagy sikerrel debütált PostaNyugdíj Prémium éves díjfizetésű nyugdíjbiztosításunk. Idén indítottuk útjára a kerékpárosoknak szánt baleset-, vagyon- és felelősségbiztosítást kínáló, Hello Bringás termékünket. A Hello Bringás biztosítás az ugyanezen a néven futó mobilapplikáción és weboldalon köthető. Az appban a biztosításon kívül más funkciók is megjelennek, amelyek segíthetik a kerékpárosok mindennapi életét, pl. bringakereső, kárbejelentő, vagy szervizkereső szolgáltatás.

2. A legnagyobb kihívások talán nem is piaci jellegűek: az épphogy átélt Szolvencia II. szabályozás gyakorlatba állítását követően 2018-ban újabb uniós elvárások teljesítése köti majd le a szektor kapacitásainak jelentős részét. Az üzleti oldalon egyértelműen az alacsony kamatkörnyezet jelenti az egyik fő kihívást. Különösen nehéz ebből a szempontból a hazai környezet, hiszen az MNB jelezte: hosszú évekig akár negatív maradhat a reálkamat. Ahogy idén is, jövőre is folyamatos téma lesz a digitalizáció kérdése, ami akár új termékeket, új szolgáltatásokat hozhat a piacra. Ezek a változások a mi mindennapjainkra is hatással lesznek.

3. Természetesen a nyugdíjbiztosításban hiszünk - meggyőződésem, hogy a piac legtranszparensebb és az átlagdíjra vetítve egyik legolcsóbb konstrukcióját alkottuk meg és vezettük be novemberben. Szeretnénk növekedést elérni a kockázati biztosítások terén is, itt is készülünk meglepetéssel. A lakáspiac élénkülésével párhuzamosan lakásbiztosítási piacon is növekedést várok. Sokan kérdeznek bennünket az Insurtech lehetőségekről is: igen, teret nyer a digitalizáció, de látni kell, hogy a biztosítási piac eddig is jól teljesített ezen a téren. Ugyanis nálunk már korábban is lehetővé vált az online szerződéskötés, a kárakták már minden biztosítónál elektronikusak, és azt se felejtsük el, hogy mind a mai napig a biztosítás az a termék, ahol érdemi díjkedvezmény jár az elektronikus szerződésért és díjfizetésért. Ha a digitalizáció szempontjából keresünk kitörési pontot a piacon, akkor azt gondolom, az ügyfélélmény javításában nagy lehetőségek rejlenek, így mi is több újdonság bevezetését tervezzük 2018-ban ezen a téren.

Lehel Gábor elnök-vezérigazgató, Union

1. Az idei év egyrészt kedvező környezetet biztosított a gazdasági szereplők számára, másrészt januártól az etikus életbiztosításokkal új szabályozás lépett életbe, ami év elején még nehezen prognosztizálhatóvá tette az üzleti eredmények alakulását. Összességében a biztosítási piac kedvező évet tudhat maga mögött: az MNB adatai szerint a szektor díjbevétele szeptember végéig több mint 6 százalékkal bővült. Ráadásul mind az életbiztosítási, mind a nem-életbiztosítási ág kiegyensúlyozott növekedést mutatott, ami azt jelenti, hogy nem csupán egyszeri hatások eredményeképpen fejlődött a terület. Az Union Biztosító ebben a környezetben sikeresen tudta kihasználni az elmúlt évek fejlesztéseinek eredményét, és várhatóan a teljes évet is a piaci átlagot meghaladó eredménnyel zárja. Természetesen 2018-ban kiemelt feladat számunkra a három hazai VIG biztosító várhatóan áprilisban megvalósuló egyesülése.

2. A teljes piacot tekintve elmondható, hogy az elmúlt időszakban a működésünk szabályozása egyre inkább szigorodott, folyamatosan egyre több és egyre komplexebb elvárásnak, előírásnak kell megfelelnünk. Ez a tendencia tovább folytatódik a következő években is. Lesznek olyan új szabályozások, amelyeknek már 2018-ban meg kell felelnünk. Emellett várhatóak olyanok, amelyeket ugyan később kell teljesíteni, ám az üzleti modellekre, a működésre gyakorolt jelentős hatásaik miatt már most komoly elemzéseket, előkészületeket és nem utolsósorban stratégiai döntéseket igényelnek. 2018-ban meg kell felelnünk például az IDD és a PRIIPSs előírásainak, ugyanakkor már foglalkoznunk kell többek között az IFRS17 bevezetésével is, amely újraírja szinte az összes játékszabályt. A megfelelés, bevezetés komoly erőforrásokat köt le, ugyanakkor a nagy kihívások, projektek, háttérmunka közben sem felejthetjük el egy percre sem, hogy a fő fókuszba az ügyfélnek kell kerülnie. Az új, integrált Union biztosítónak arra kell törekednie, hogy a vele kapcsolatba lépő ügyfél egyre magasabb színvonalú kiszolgálást kapjon az értékesítéstől kezdve a kapcsolattartáson át egészen a szolgáltatásnyújtásig. Ez folyamatos és tudatos igényfelmérést, termékfejlesztést, sok esetben a core-tevékenységen túlmutató szolgáltatásokat, folyamatoptimalizálást, és minden téren megjelenő ügyfélközpontú kultúrát jelent. Az idei év kulcsfeladata számunkra a Vienna Insurance Group (VIG) három hazai biztosítótársasága egyesülésének előkészítése volt. Az Erste Biztosító, az UNION Biztosító és a Vienna Life Biztosító együttesen mintegy egymillió ügyfelet szolgál ki, így az erőforrások egyesítése és az új, optimalizált értékesítési struktúrának a sikeres megteremtése különös gondot igényel valamennyi egyesülő tagvállalat részéről.

3. A jelenlegi pozitív piaci tendenciák folytatódása a nem-életbiztosítási ágon mind lakossági, mind vállalati szinten kedvez a vagyonbiztosítások gyarapodásának. Emellett a privát egészségbiztosítások jelenthetnek továbbra is kitörési pontot. Mi ezen a területen újabb termékmegoldásokat illetve a háttérterületek folyamatainak optimalizálását tervezzük. Személybiztosítási területen továbbra is a kockázati, valamint a folyamatos díjas termékekre helyezzük a hangsúlyt, és jövőre is szeretnénk hatékonyan kielégíteni a nyugdíjbiztosítási területen érzékelhető keresletet. Mindkét nagy területen erőteljesen igyekszünk támaszkodni a biztosítási piacon is felhasználható technológiai fejlesztésekre, megoldásokra. Folyamataink optimalizálásának keretében - kihasználva a VIG-cégek egyesülése kapcsán amúgy is jelentkező átalakítási lehetőségeket - új lendületet adtunk a digitalizációs fejlesztéseknek a működés legkülönbözőbb területein.

Forrás: www.portfolio.hu

Biztosítás fajta: 

  • Általános
Csak kevesen tudják, pedig ezt a 7 dolgot is fedezi egy jó lakásbiztosítás
2018 június 13.
Kategória:
Lakásbiztosítás

Csak kevesen tudják, pedig ezt a 7 dolgot is fedezi egy jó lakásbiztosítás

Felmérések szerint a magyar lakosság kétharmadának volt már valamilyen kapcsolata lakásbiztosítással, viszont az ügyfelek legnagyobb része nincs tisztában még azzal sem, hogy pontosan milyen kár esetén fizet a saját biztosítása. Éppen ezért különösen fontos részletekbe menően megismerkedni az ügyfeleknek azzal a szerződéssel, amit aláírnak. Ennek apropóján megnéztük, hogy milyen elemi károkra vonatkoznak általában a lakásbiztosítások, továbbá utána jártunk annak is, milyen, egyre bővülő kiegészítő biztosításokat választhatnak maguknak az ügyfelek.

A Magyar Nemzeti Bank (MNB) 2017 negyedik negyedéves adatai szerint valamivel több mint 3 millió vagyonbiztosítást kötöttek Magyarországon. Ez a szám, a Magyar Biztosítok Szövetségének (MABISZ) lapunkhoz eljuttatott információi szerint nagyjából megfelel a lakásbiztosítások hazai számának, bár kicsit szélesebb kategóriának számít.

A kötések magas számából, illetve korábbi kutatásokból pedig arra lehet következtetni, hogy a magyar lakosság kétharmadának van valamilyen lakásbiztosítással kapcsolatos tapasztalata. A kutatások ugyanakkor arra is rámutatnak, hogy az emberek mintegy csupán ötöde tudja azt, hogy egy átlagos szerződés milyen esetekben fizet kártérítést.

Az persze már más kérdés, hogy mi számít átlagosnak. Éppen ezért kíváncsiak voltunk arra, hogy az alap lakásbiztosításokon túl megközelítőleg hány szerződés tartalmaz valamilyen formában kiegészítő biztosításokat:
A piacon több mint egy tucat biztosító legalább nyolcvan féle terméke van ma is, amelyek közül negyven jelenleg is köthető. Megközelítő becslésünk sincs, hogy ezeknek mekkora része tartalmaz valamilyen kiegészítő biztosítást. Igény szerint egy-egy termékhez akár tucatnyi kiegészítő elem is köthető - válaszolta a Pénzcentrumnak a MABISZ. A feltett kérdésre már csak azért is nehéz választ kapni, mert teljesen biztosító függő az, hogy egy adott biztosító valamilyen csomagba foglalva ad egy bizonyos mennyiségű kiegészítő lehetőséget pluszba vagy teljesen egyenként, és saját igény szerint kell azokat hozzáilleszteni az alap biztosításhoz.

A felépítmény

Ahhoz, hogy jobban elnavigálhassunk a kiegészítő biztosítások terepén, legelőször fontos tisztázni, hogy mit tartalmaz általában az alap lakásbiztosítás. Valamennyi lakossági vagyonbiztosításnak többnyire része a tűz, robbanás, jégeső, árvíz, villámcsapás, földrengés stb. elleni védelem. Fontos, hogy ezeknek az úgynevezett elemi, illetve tűzkároknak a részletes felsorolását/leírását tartalmaznia kell a megkötendő biztosítási szerződésnek.

Az alapbiztosításban foglaltakon túl azonban megannyi olyan kár is keletkezhet a lakóhelyünkön, amik nem tartoznak bele a legelemibb károk halmazába. Így ezekre külön, úgynevezett kiegészítő biztosítások megkötésével - a lakásbiztosításhoz kapcsolva - készülhetünk fel. A biztosítóknál általában két gyakorlat közül választhat az ügyfél;

  • az egyik, hogy teljesen egyénileg, külön-külön illeszt kiegészítő biztosításokat az alapbiztosítása mellé, attól függően, hogy a felmerülő lehetőségek közül neki melyikre van a leginkább szüksége,
  • a másik lehetőség, hogy a biztosítók a kiegészítő biztosításokat úgynevezett csomagokban, együtt értékesítik az alapbiztosítással. Ebben a rendszerben tehát minél magasabb kategóriájú lakásbiztosítási csomagot választ magának valaki, annál több, a csomagban megjelölt plusz biztosításban részesül.

Bármelyik eshetőség merüljön is fel, fontos, hogy mindenki a lehető legkörültekintőbben járjon a kiegészítő biztosítások megkötésekor. Hiszen egy-egy rosszul megválasztott csomaggal vagy az alapcsomaghoz rosszul illesztett, az ügyfél számára valójában fölösleges tételek halmozásával csupán a pénztárcát rövidíthetjük meg fölöslegesen.

Fontos az utánajárás

Sokan talán nem is tudják, hogy mára már olyan mértékben kibővült a lakásbiztosításhoz választható lehetséges kiegészítő biztosítások köre, hogy ezek a tételek már bőven nem csak szorosan magához az ingatlanhoz tartozhatnak. Ezek közé sorolható például a házi kedvencek balesete, és betegsége esetén igénybe vehető kártérítések, a különböző gyorsszervíz-szolgáltatások, valamilyen közüzemi szolgáltatás kimaradásából ered károk térítése, a kerékpár vagy mopedre, kerekesszékre köthető Casco biztosítások, de akár egy esetleges munkanélküliség következtében bekövetkezett díjátvállalás is.

A MABISZ tájékoztatása szerint az ügyfelek egyébként valamilyen baleset- és felelősségbiztosítást kötnek a lakásbiztosításuk mellé. Az imént felsorolt klasszikusnak mondható kiegészítő lehetőségeken túl azonban számtalan olyan új lehetőség közül is választhatnak az ügyfelek, melyek a legkülönfélébb váratlan káresemény bekövetkezésére is kártérítést vállalnak. Az egyre bővülő portfólió persze nem véletlen, hiszen a jelenlegi környezetben a biztosítók próbálnak minél több élethelyzetre megfelelő termékeket kialakítani, amik közül igény szerint lehet válogatni - mondta el a Pénzcentrumnak Lambert Gábor, a MABISZ kommunikáció vezetője, aki arra is felhívta a figyelmet, hogy a biztosítók minden esetben igényfelmérést végeznek, és mindent, amit kínálnak és az ügyfél is elfogadta, azt fel kell tüntetniük a szerződésben.

Durván bővül a repertoár

A már klasszikusnak mondható kiegészítő lehetőségeken túl kíváncsiak voltunk, milyen újfajta szolgáltatások érhetők el ma Magyarországon, úgyhogy csokorba gyűjtöttük a leghasznosabbnak, legmeglepőbbnek tűnő lehetőségeket.

Akvárium biztosítás

Az akvárium vagy a terrárium üvegezésének törése, illetve az ebből kiszivárgó, kiömlő víz miatt keletkező károkat térít a biztosító.

Kórházi lopás biztosítás

A kórházi fekvőbeteg ellátás során magunknál tartott vagyontárgyaink (pl. ruházat, e-book) eltulajdonításával okozott kár térítése.

Adatmentés biztosítás

Arra az esetre, ha az alapbiztosításban meghatározott események miatt az adathordozókon (pl. winchesterek, SSD-k, memóriakártyák) az a tárolt dokumentumok, fényképek, videók elvesznek, megsérülnek.

Iskolai lopás biztosítás

Arra az esetre, ha a 6-15 év közötti gyermekétől iskolaidőben ellopják a bevitt vagyontárgyait, pl. iskolatáska, könyvek, tornacipő.

Orvosi asszisztencia

Azonnali telefonos segítségnyújtás egészségügyi kérdések esetén, ha nincs orvos a családban.

Második orvosi vélemény

Betegség diagnózisának, terápiájának véleményezése a meglévő leletek alapján. Súlyos betegség gyanúja esetén, ha bizonytalanok vagyunk az orvosi véleményt és gyógymódot illetően.

Kórházi ápolás

Három napon túli fekvőbeteg ellátás esetén egyösszegű segítség, ha baleset miatt kórházba kerül valaki.

Forrás: www.penzcentrum.hu

Függők, Alkuszok, Pavarotti – Útmutató biztosítási ügynökökhöz
2018 június 13.
Kategória:
Általános

Függők, Alkuszok, Pavarotti – Útmutató biztosítási ügynökökhöz

Ma már számos lehetőség közül választhatnak, akik biztosítást szeretnének kötni. A lényeg, hogy pontosan tisztában legyenek azzal, az egyes csatornákon mit tudnak elintézni, történjen a kötés személyesen vagy online.

Nagyot nézhettek az olaszországi Modena városának egyes lakói az 1960-as évek közepén, midőn látták, mire vitte az a kellemes orgánumú fiatalember, akinél csaknem másfél évtizeddel korábban biztosítást kötöttek. A szóban forgó személy ugyanis nem volt más, mint Luciano Pavarotti, aki 1965-ben (30 évesen) már a milánói Scalában, 1968-ban pedig a New York-i Metropolitanben lépett fel, amit aztán a 2007 szeptemberében bekövetkezett haláláig fergeteges operaénekesi pályafutás követett. A három tenor egyikének az édesapja a helyi kórusban énekelt, nem csoda, hogy fia már gyermekkorában belépett a templomi kórusba, s ahogy teltek az évek, egyre komolyabban vette e mesterséget. Legszívesebben minden idejét a zenének szentelte volna a fiatal Pavarotti, csakhogy ezt akkor még nem engedhette meg magának. Hogy fenntartsa magát, biztosítási ügynökként dolgozott, s csak évek múltán intett búcsút e szakmának.

Biztosítást ma is lehet kötni a biztosító úgynevezett függő ügynökénél. Ez az elnevezés azt fejezi ki, hogy ő egy adott biztosító megbízásából dolgozik és csak annak a termékeit közvetíti. Ebből kifolyólag a lehető legrészletesebb tájékoztatást képes adni az adott biztosítási termékről. Ezen felül ismertetni tudja a biztosító kárbejelentési lehetőségeit és kárrendezési folyamatait, s akár más, kapcsolódó termékeket is tud ajánlani. A függő ügynökök elérhetők a biztosító fiókjaiban, de igény esetén egy előre egyeztetett időpontban és helyszínen (akár a leendő ügyfél otthonában is) a rendelkezésre tudnak állni.

A többes ügynök szintén a biztosítókkal van szerződésben, de több biztosítótársaság ajánlatát ismerteti az érdeklődővel, aki ki tudja választani a palettáról a számára legkedvezőbbet, amire rögtön le is tud szerződni.

Ugyancsak több biztosítóval áll kapcsolatban az alkusz, de ő az ügyfél megbízásából jár el. Ennek megfelelően a biztosítás megkötésén gondolkodónak alkuszi megbízást kell kötnie a közvetítővel arról, hogy utóbbi helyette, az ő nevében végezhessen el bizonyos feladatokat a biztosítótársaságok felé. Fontos tudni, hogy az alkuszra a megbízója nemcsak a szerződéskötéskor számíthat, hanem a megbízás tartalmától függően más esetekben is. Például, ha bármilyen adminisztrációs probléma merül fel – mondjuk, nem érkezik meg az aktuális csekk a biztosítótól –, vagy az ügyfélnek valamilyen kérdése/gondja van a kötelező gépjárműfelelősség-biztosításának bonus-malus besorolásával.

Az alkusz segít a kárügyintézések során is és a biztosítási évforduló előtt értesítést küldhet a váltás lehetőségéről, sok esetben egyből bemutatva az elérhető ajánlatokat is.

A biztosításközvetítők az elvégzett közvetítői tevékenységért a biztosítóktól kaphatnak jutalékot, mely a biztosítási díj részét képezi. Az alkuszok esetében arra is van lehetőség, hogy az őt megbízó ügyféltől úgynevezett megszolgált díjban részesüljenek, melynek összegét egyedi megállapodás alapján határozzák meg.

Érdemes figyelni arra, hogy a biztosításközvetítés engedélyköteles tevékenység, és csak az végezheti, aki a Magyar Nemzeti Bank által vezetett nyilvántartásban szerepel. Minden közvetítő köteles a tevékenységéről és a saját személyéről tájékoztatni az ügyfelet még a biztosítási szerződés megkötése előtt. Ennek megfelelően az ügyfél ellenőrizheti, hogy pontosan ki és mi alapján jár el a szerződéskötés során.

Mind a többes ügynök, mind az alkusz segítségével lehetőség van a díjak és szolgáltatások összehasonlítására, és azok közül a legjobb ár-érték arányú biztosítás kiválasztására, az ügyfél igényeinek megfelelően. Jogszabály írja elő ugyanis a közvetítők számára, hogy a szerződéskötést megelőzően felmérjék az ügyfél igényeit és ennek alapján ajánljanak biztosítási termékeket, hogy megalapozottan lehessen dönteni. Ennek során nem csak a díjak közötti különbségre kell tekintettel lenniük, hanem arra is, hogy mi a biztosítást kötni szándékozó konkrét igénye, elvárása.

Amennyiben a közvetítők díj-összehasonlító weboldallal is rendelkeznek, akkor az ügyfél akár online is megkaphatja e teljes körű tájékoztatást, és a szerződést is meg tudja kötni online, otthonról, kényelmesen, rengeteg időt megspórolva. Online kötés esetén még papírokat sem kell aláírni, elég a szerződéskötés során letölteni a weboldalról az arra vonatkozó dokumentumokat, de vannak biztosítók, akik ezeket elküldik e-mailben is.

A legtöbb biztosító rendelkezik elektronikus fiókszolgáltatással (úgynevezett ügyfélportállal), amelyen keresztül biztonságosan és bármikor hozzáférhetőek a szerződéssel kapcsolatos dokumentumok. S ha ezt a biztosító lehetővé teszi, akkor egyebek mellett az ügyfél befizetheti online is a biztosítás díját, bejelentheti a szerződésével kapcsolatos változásokat, vagy akár kárbejelentést is tehet.

Ahogy a biztosítási szerződést megkötni, azt felmondani is több csatornán lehet, attól függően, hogy az ügyfél melyik biztosítót szeretné „leváltani”. Így e szándékot be lehet jelenteni személyesen a biztosítónál, levélben, faxon, online a biztosító weboldalán, e-mailben, telefonon és biztosításközvetítőn (ügynökön, alkuszon) keresztül.

Forrás: www.hvg.hu

Így kerülheted el a viharkárokat: mutatjuk, mire figyelj okvetlenül
2018 június 13.
Kategória:
Lakásbiztosítás

Így kerülheted el a viharkárokat: mutatjuk, mire figyelj okvetlenül

Múlt hét péntek óta szinte folyamatosak az országon átvonuló viharok, amelyek jelentős mennyiségű esővel, jéggel és széllel járnak, így komoly károkat okoznak. Éppen ezért fontos, hogy mindenki képbe kerüljön, milyen intézkedésekkel mérsékelhetők, illetve előzhetők meg a viharkárok.

Péntektől kezdődően az elmúlt hétvégén országos viharok okoztak károkat. Kedd reggelig majdnem ezer darab kárbejelentés érkezett a piacvezető lakásbiztosítóhoz. Az Aegon Magyarország ügyfelei által becsült kárösszeg meghaladja a 140 millió forintot, az átlagkár 147 ezer forint.

A legtöbb kárbejelentés Bács-Kiskun megyéből (204 db) érkezett, ezt Pest (114 db) és a főváros (85 db) követte. A villámcsapás közel 370 esetben okozott kárt, de a vihar (189 db) és a felhőszakadás (167 db) is jelentős mértékben hozzájárult a károkhoz a biztosító ügyfeleinél.

A viharokról való tekintettel a biztosító társaság szakértői összegyűjtöttek néhány hasznos tanácsot, amellyel a károkat megelőzhetjük, vagy mérsékelhetjük még akkor is, ha hirtelen csap le a vihar:

  • Mielőtt elmegyünk otthonról, érdemes ellenőrizni az ablakokat, hogy be vannak-e zárva. Amennyiben nyitva maradnak, a huzat tárgyakat sodorhat le, betörheti az ablakot. Ráadásul a nyitva maradt nyílászárókon a csapadék bejut a lakásba, és eláztathatja a falat, a parkettát, a szőnyeget.
  • A kerti bútorokat vigyük fedett vagy védett helyre, ha nem tartózkodunk otthon. A vihar kárt okozhat a szabadban tartott tárgyakban.
  • Évente 35 ezer villámcsapás okozhat károkat Magyarországon. A drágább elektromos berendezések még villámhárító mellett sincsenek teljes biztonságban, a villám okozta elektromos zárlat tönkre teheti a készüléket és akár tüzet is okozhat. A villámcsapás okozta károk ellen a biztosítás mellett túlfeszültségvédelmi eszközökkel is védheti magát, ha pedig elutazik, az elektromos berendezéseket húzza ki a konnektorból!
  • A ház körül található fák meggyengült ágait vágjuk le, ellenőrizzük rendszeresen az épület tetőszerkezetét!
  • Készüljünk fel az áramszünetre, legyen könnyen elérhető helyen a működőképes elemlámpa!
  • Nyáron mindig fokozottan figyeljünk az időjárás-előrejelzésre, ha felkészülünk, megvédhetjük nemcsak értékeinket, de saját és családunk biztonságát is!

Mit tehetünk, ha hirtelen csap le ránk a vihar?

  • Az ajtókat, ablakokat zárjuk be!
  • Áramtalanítsuk az elektromos berendezéseket!
  • Ha nem otthon tartózkodunk, keressünk védett, stabil helyet!
  • Álljunk autónkkal biztonságos, zárt helyre!
  • Kerüljük el a fákat, épületeket, hogy a letört ágak, cserepek, üvegszilánkok ne okozzanak sérülést.
  • Védjük fejünket a szél sodorta tárgyaktól, ágaktól!
  • Tartsuk erősen a kisgyerekeket, ne szakadjunk el társainktól!
  • Maradjunk távol a leszakadt, életveszélyes villamos távvezetéktől!

Forrás: www.penzcentrum.hu

Biztosítás nélkül kockázatos dolgozni - diákmunkások külföldön is
2018 június 12.
Kategória:
Utasbiztosítás

Biztosítás nélkül kockázatos dolgozni - diákmunkások külföldön is

A nyári munkára készülő diákoknak van most a legnagyobb szükségük a biztosításra – hívja fel a figyelmet a CLB biztosítási alkusz cég annak kapcsán, hogy a munkaerőhiány miatt ezekben a hónapokban szinte minden területen a fiataloktól remélik a megoldást. Ebből akár baj is lehet. Legalábbis akkor, ha a diákok az egyre több pénz reményében „ész nélkül” bármibe belevágnak. Főleg külföldön.

Az egekig felértékelődött a diákmunka, szinte nincs olyan szakterület, ahol ne fogadnák örömmel, sőt ne várnák repesve a fiatalokat. Az építkezéstől kezdve szinte mindenhol mesésnek tűnő fizetést ígérnek a fiataloknak. Félő, hogy a jó pénz reményében sokan felelőtlenül belevágnak olyasmibe is, ami esetleg meghaladja a fizikai erejüket, állóképességüket, stb. – hívja fel a figyelmet a jelenség veszélyeire a CLB biztosítási alkusz cég. A diákok iránti igény miatt felfokozott hangulatban viszont szó sem esik egy fontos dologról, nevezetesen arról, hogy éppen ebben az időszakban mennyire fontos egy jó biztosítás, hiszen – sajnos – a diákmunka gyakran sérülésekkel jár – magyarázza Németh Péter, a CLB kommunikációs és online értékesítési igazgatója. Tapasztalatlanok, esetleg figyelmetlenek és természetesen gyakorlatlanok a diákmunkások, pedig idén vélhetően minden eddiginél többen szegődnek majd el, akár nehéz fizikai munkára is, mert ez utóbbiért még az egyébként is jelentősen felkúszott óradíjaknál is többet adnak.

A fiatalok nagy többsége külföldre szerződne el a nyárra – olvasható egyre több közvélemény-kutatásban. Félő azonban, hogy rájuk is igaz az általános megállapítás: minden második magyar biztosítás nélkül utazik. Márpedig a külföldi idénymunkára készülőknek, még a diákmunkásoknak is kiemelten fontos utasbiztosítást kötni – figyelmeztet a CLB szakértője. Rájuk ugyanis a néhány hetes munka során legalább annyi – ha nem több – veszély leselkedik, mint a turistákra. Ezért a külföldi és a belföldi munkára készülőknek is be kell jelenteniük a biztosítójuknál, amikor szerződést kötnek, hogy dolgozni fognak. Ezt nemcsak személyesen, hanem az online felületeken is meg lehet, sőt, meg kell tenni. A biztosítók ugyanis egy esetleges baleseti kártérítésnél különbséget tehetnek a turistaként átélt és a munkavégzés miatt bekövetkezett baleset és az arra járó összeg között – magyarázza a kommunikációs vezető. Amennyiben pontos a biztosítás – esetünkben benne van a kitétel: munkavégzés – rendben lesz a kártérítés is. Németh figyelmeztet: a tengeren túlra készülőknek ezt külön jelezniük kell. Az ő biztosításuk az átlagosnál némileg többe kerülhet, de adott esetben, a kártérítésben sokszorosan megtérülhet.

A cég tapasztalatai szerint nem lehet eleget beszélni az utasbiztosítás fontosságáról, különösen a nagy nyári turistaszezonban, hiszen annak egy balesetben, s következményeiben – mentő, orvosi ellátás, kórház, hazaszállítás, stb. – felbecsülhetetlen értéke van. Azt, hogy valójában mennyit ér a biztosítás, a saját bőrükön érzik azok, akik e nélkül utaznak, s balesetet szenvednek. A határon túli orvosi ellátás és egyéb kiegészítő segítség végösszege ugyanis alapesetben, bonyodalmaktól mentes lefolyásban is elérheti a több százezer forintot. A kiegyenlítésre két lehetőség van: a biztosító rendezi vagy maga a sérült fizet. Az ellátó országnak mindegy, honnan érkezik a pénz, ám egy biztos: még a milliós tételt is behajtja a szerencsétlenül járt turistán, hiába nem volt biztosítása.

CLB TIPP: Külföldi munkalehetőség és nyaralás előtt gondoljon az utasbiztosításra is! Utasbiztosítás kalkulátor >>

Hiába van bebiztosítva az otthonod: ezért bukhatsz el baj esetén mindent
2018 június 05.
Kategória:
Lakásbiztosítás

Hiába van bebiztosítva az otthonod: ezért bukhatsz el baj esetén mindent

A magyarországi lakásállomány harmada még mindig nincsen biztosítva, de az érvényben lévő szerződések esetén is fennáll az a veszély, hogy az ingatlanok alulbiztosítottak. Az emberek jelentős része szeret szakemberekre hagyatkozni akkor, amikor pénzügyekben dönt, pedig egy lakásbiztosítás megkötésekor az ügyfél ismeri a legjobban a lakásával kapcsolatos, egy megfelelő biztosítás megkötéséhez szükséges információt. Az alábbiakban néhány olyan szempontra hívnánk fel a figyelmet, melyek figyelembevételével elkerülhetjük, hogy használhatatlan biztosításra szórjuk el a pénzünket.

A Magyar Biztosítók Szövetségének (MABISZ) adatai szerint a nagyjából 4,4 millió hazai lakóingatlanból több mint 1 millióra még nem kötöttek biztosítást. Pedig tudnának miből válogatni a lakástulajdonosok: a piacon jelen lévő biztosítóknak több tucat olyan termékük van, melyek jelenleg is elérhetőek. Ugyanakkor az érvényben lévő szerződéseknél is kérdéses, hogy mekkora arányuk nyújt valós védelmet egy esetleges káresemény bekövetkeztekor.

Rengeteg szerződést ugyanis nem a kellő körültekintéssel kötnek meg, de az is gyakori, hogy a lakástulajdonos olyan régen kötött biztosítást, hogy az már nem felel meg a jelenlegi körülményeknek. Végső soron a veszély mindkét esetben ugyanaz: kár esetén előfordulhat, hogy hiába fizette az ügyfél akár hosszú éveken át a biztosítási díjat, a biztosító nem, vagy nem eleget fog fizetni a károk rendezésére.

Hogy kerülhetjük el a bajt?

Az egyik legfontosabb, hogy elkerüljük az ingatlan alulbiztosítottságát: tehát ne 20 millió forintra biztosítsunk egy 40 milliós ingatlant, mert lehet, hogy így nyerünk az éves biztosítási díjon, ugyanakkor az ingatlan leégése esetén nem leszünk kisegítve a biztosító által számunkra kifizetett összeggel.

Az alulbiztosítottság elkerülése érdekében a szerződés megkötésekor alaposan gondoljuk át, hogy mennyibe is kerülhetne az ingatlan helyreállítása. Fontos, hogy a helyreállítása, ugyanis a biztosítók az újjáépítési értékre kötik a lakásbiztosításokat. Tehát lehetséges, hogy az ingatlanunkat el tudnánk adni 25 millió forintért, de ha 20 millió forintba kerül az újjáépítése, akkor a biztosítás megkötése szempontjából az utóbbi összeg lesz a meghatározó.

A másik dolog, amelyre figyelnünk kell, az úgynevezett indexálás (értékkövetés). A biztosító évente egyszer, a KSH által nyilvánosságra hozott adatok alapján indexálja a biztosítást. Ezt azért teszi meg, mert az alapanyagok, a munkaerő árának emelkedése következtében elképzelhető, hogy idén már csak drágábban lehetne újjáépíteni az ingatlanunkat, mint a tavalyi évben. Tehát a tavaly meghatározott biztosítási értékhatár elavulhat, így ezt érdemes az éppen aktuális viszonyoknak megfelelően módosítani.

Az indexálást az ügyfél nem köteles elfogadni, ám ezzel azt veszélyezteti, hogy a biztosítása idővel "elavul". Nem véletlen, hogy a biztosítók, de maga a MABISZ is azt javasolja, hogy legalább évente egyszer vizsgáljuk felül a lakásszerződéseket.

Ne feltétlenül a legolcsóbbat válasszuk

Sokan már teljesen online kötik meg biztosításaikat, ami egyrészt jó dolog, hiszen ez gyors és kényelmes megoldás. Másrészt ennek van egy olyan hátulütője, hogy az ügyfél akkor találkozik először a biztosító szakemberével, amikor az kimegy hozzá egy káresemény felméréséhez. A lényeg tehát az, hogy csak az ügyfél tudja ténylegesen, hogy milyen állapotban van a lakása, mennyi lehet annak akár a forgalmi, akár az újjáépítési értéke.

Az általunk kiválasztott biztosító kalkulátora csupán az ingatlan általunk megadott, legalapvetőbb tulajdonságai alapján tud díjat kalkulálni. Ez alapján viszonylag pontosan ki tudja számítani, hogy mennyit ér maga az ingatlan, ám azt már nem, hogy a benne lévő ingóságok mennyit érhetnek. Hiszen két, ugyanakkora, egymás mellett elhelyezkedő ingatlan közül az egyik tele lehet pakolva luxuscikkekkel, míg a másik akár üresen is állhat. Értelemszerűen nem egyforma összegre célszerű biztosítani a két ingatlant - a biztosítási összeg meghatározása azonban végső soron az ügyfélen múlik.

Amire szintén érdemes odafigyelni, hogy pontosan mit is tartalmaz a megkötött lakásbiztosításunk. A legtöbb ilyen biztosítás ugyanis több kis "csomagból" épül fel, melyek közül válogathatunk, hogy melyiket kérjük és melyiket nem. Egy-egy csomag kihagyásával természetesen olcsóbbá válik a biztosítási díjunk, cserébe azonban egyre szűkül azon káresemények köre, melyek ellen rendelkezünk biztosítással.

Érdemes ezek között a csomagok között tudatosan válogatni, hiszen lehetnek köztük olyanok, melyekre nincs szükségünk (pl. minek nekünk kisállatbiztosítás, ha nincsen kisállatunk?), de olyanok is, melyek hasznosak (pl. különleges üvegek biztosítása).

A biztosítási feltételek alapos áttanulmányozása egyébként is alapvető fontosságú, hiszen könnyen lehet, hogy egy-egy káresemény esetén a biztosító csak konkrét feltételek teljesülése esetén vállalja a kártérítést. Például van olyan biztosító, amely kiköti, hogy a pincében tárolt ingóságokat csak akkor biztosítja vízkár ellen, ha azokat nem közvetlenül a földön, hanem meghatározott magasságban tároljuk, például egy raklapon.

Mennyibe kerül egy jó lakásbiztosítás?

A fentiekből következik, hogy nehéz megmondani, hogy mennyibe kerül egy áltagos lakásbiztosítás, hiszen az ügyféligények, illetve az ingatlan és a benne lévő ingóságok értékei rendkívül sokfélék lehetnek. Értelemszerűen drágábban jöhet ki egy téglaépület, mint egy faépület biztosítási díja, hiszen drágább az alapanyag is. Ugyancsak drágább lehet egy fővárosi vagy egy nyugat-magyarországi ingatlan biztosítási díja, hiszen ha az alapanyagok nem is, ám a munkaerő jóval drágább, tehát végső soron az épület újjáépítése is nagyobb költségből valósítható meg.

Forrás: www.penzcentrum.hu

CLB TIPP: Ha még nincs lakásbiztosítása, akkor az ajánlatok összehasonlításához használja kalkulátorunkat! Lakásbiztosítás kalkulátor >>

Ne csak az autója, a biztosítója is legyen menő!
2018 június 01.
Kategória:
Gépjármű biztosítás, Kötelező biztosítás

Ne csak az autója, a biztosítója is legyen menő!

Ha végre megvan álmaink autója, akkor már csak a megfelelő biztosítás kiválasztására van szükségünk. Erre is érdemes időt szánni, alaposan összevetve az ajánlatokat. Igaz, akkor sincs baj, ha később megbánjuk a döntésünket, hiszen évente egyszer meglévő biztosítónkat újra cserélhetjük.

Jókora feltűnést keltett 1888 augusztusában, amikor Bertha Benz és két fia egy Patent-Motorwagen nevű járművel Mannheimből Pforzheimbe hajtott, ahol az asszony szülei éltek. Férje, az évtizedekkel később a Mercedes révén világhírűvé vált Karl Benz, német mérnök úgynevezett motorkocsijára a szabadalmat 1886. január 29-én kapta meg – ezért ez tekinthető az automobil születésnapjának. A feltaláló eleinte csak Mannheimen belül furikázott, a városkán kívüli, első hosszú távú, mintegy 106 kilométeres útját a felesége tette meg, a fáma szerint férje tudta nélkül. Bertha Benz ugyanis szerette volna felhívni a figyelmet az önjáró háromkerekűre, s e szándéka tökéletesen megvalósult. Például azáltal, hogy a karburátort a hajcsatjával pucolta ki, benzint egy patikában vett félúton, a rakoncátlankodó féket pedig egy cipésszel javíttatta meg. Ez utóbbival egyébként ő is csatlakozott a feltalálók táborához, ettől számítják ugyanis a fékbetétet létezését.

Alig 7 évet kellett várni ahhoz, hogy az új közlekedési eszköz Magyarországon is megjelenjen. A technikai újdonságokért rajongó budapesti optikai műszerész, bizonyos Hatschek Béla vett 1895-ben Bécsben egy Benz-autót és gurult vele egészen hazáig. Akkor még biztosítóból volt több, szám szerint 12 kis hazánkban. Amelyek természetesen csak akkor kezdtek az autókra is szerződni, amikor azok már olyan mennyiségben futottak az utakon, hogy összeütközve akár jelentős kárt is okozhattak egymásban.

Azt pontosan nem tudni, mikor ütötték nyélbe az első autós biztosítást. Annyi azonban bizonyos, hogy Magyarország az élen járt az európai típusú kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás bevezetésében. Hiszen már 1961-ben csatlakozott az európai Zöldkártya-rendszerhez, autós biztosítási hálózata pedig 1970-re teljesen kiépült. A gépjármű-üzletághoz kötődik a magyar biztosítástörténet egyik jelentős – világszerte figyelemmel kísért – újítása is: a kötelező felelősségbiztosítási díjakat az üzemanyagárba építették be. Így küszöbölték ki a szerződéskötést, a nyilvántartást, valamint a hagyományos értelemben vett díjfizetést, és végső soron a biztosítatlanság lehetőségét is. Ezt az 1982-től működő megoldást 1991. július 1-jétől váltotta fel a gépjárművek kötelező felelősségbiztosításának szerződéses struktúrája.

Az évek során folyamatosan modernizálódott a biztosításkötés. Míg kezdetben akár egy hétbe is beletelt egy szerződést tető alá hozni, addig ez ma már otthon ülve, egy laptoppal az ölünkben még negyedórát sem vesz igénybe – feltéve, hogy minden dokumentum a birtokunkban van. Márpedig minden második magyar hajlandó valamilyen online csatornán biztosítást kötni – derül ki a Mabisz megbízásából végzett Századvég-kutatásból.

Persze nemcsak online, a biztosítók weboldalán, illetve az alkuszok vagy többes ügynökök által üzemeltetett internetes összehasonlító oldalakon lehet kötni gépjármű-biztosítási szerződést, hanem a hagyományos csatornákon, személyesen. Méghozzá több helyen is: az autókereskedésben, ha ott elérhető ilyen szolgáltatás; az egyes biztosítók üzletkötőinél vagy ügyfélszolgálatain; alkuszcégek vagy többes ügynökök üzletkötőinél vagy ügyfélszolgálatán. Míg az ügynök általában egy (vagy több) biztosító megbízásából értékesíti az adott társaság(ok) termékeit, addig a biztosítóktól független alkusz az ügyfél megbízása alapján jár el.

Bár csábító, nem tanácsos biztosítást kizárólag a fizetendő díj alapján kiválasztani. Azzal, aki nem néz pontosan utána annak, hogy milyen szolgáltatást kap az adott díjért, könnyen megeshet, hogy nem az igényeinek megfelelő biztosítást és szolgáltatást választja, amivel csak egy kár bekövetkezésekor szembesül. Ajánlott utánajárni annak is, hogy a kiválasztott biztosító például milyen kárrendezési szolgáltatást nyújt, milyen lehetőségek vannak a kár bejelentésére, milyen határidőket vállal, illetve milyen kárrendezési hálózattal rendelkezik. Végül, de nem utolsósorban, mindenképpen érdemes figyelembe venni a szóban forgó biztosító pénzügyi stabilitását is.

De akkor sincs vész, ha elsőre nem jól választunk, évente egyszer ugyanis biztosítót lehet váltani. Csak időben kell ezt jelezni. A december 31-ei évfordulós szerződések esetében a felmondó nyilatkozatoknak legkésőbb december 1-én éjfélig, míg a nem év végi évfordulós szerződések esetében az évforduló előtti 30. napig, éjfélig kell beérkeznie a biztosítóhoz. Felmondani rengeteg csatornán lehet: személyesen a biztosítónál, levélben, faxon, online a biztosító weboldalán, e-mailben, telefonon, valamint a biztosításközvetítőn (ügynökön, alkuszon) keresztül.

Figyelni kell arra, hogy a felmondás utolsó lehetséges napja nem a felmondáson szereplő dátumot, vagy például a postára adás napját jelenti, hanem azt, amikor a felmondás a biztosítóhoz beérkezett. Ha a szabályos felmondás határidőn belül megérkezik, a szerződés az évforduló napján megszűnik a régi biztosítónál. Ezért nagyon fontos, hogy az új szerződést még az évforduló előtt megkössük. Amennyiben a kötelező biztosításra vonatkozó felmondás nem érkezik be időben a régi biztosítóhoz, az újjal kötött szerződés érvénytelen.

Forrás: www.hvg.hu

Groupama: maguk ellen játszanak, akik nem frissítik a lakásbiztosításukat
2018 május 31.
Kategória:
Lakásbiztosítás

Groupama: maguk ellen játszanak, akik nem frissítik a lakásbiztosításukat

A magyar lakások többsége biztosítva van, de arra semmi garancia nincs, hogy ez olyan összegre is szól, amennyibe az otthon újraépítése kerülne.

A 4,4 millió magyarországi lakásra 3,1 millió lakásbiztosítás jut a Groupama számai szerint. Ezzel hazánk vezető a visegrádi országok között, máshol nem haladja meg a biztosítottsági arány az ötven százalékot.

Komoly szépséghiba azonban a biztosító szerint, hogy az ügyfelek elenyésző hányada kötötte olyan összegre a biztosítását, amely fedezné egy új otthon megteremtését. Sem az átalakítások, sem a felújítások, sem az új ingóságok ára nem jelenik meg a korábban megkötött lakásbiztosításban. Pedig nem mindegy, hogy egy Junoszty tévét vagy egy házimozi rendszert kell újravásárolni egy esetleges lakástűz után.

A biztosító megbízásából, az NRC által végzett kutatás szerint a biztosítással rendelkezők 62 százaléka hajtott végre jelentős beruházást a lakással kapcsolatban. Az ügyfelek úgy gondolják, hogy a lakással kapcsolatos teendők egyik fontosabb eleme a lakásbiztosítás megkötése (51 százalék sorolta előre), de a felújítás utáni szerződésfrissítés már keveseknek jut eszébe. A felújítást végzők 20 százaléka válaszolta azt, hogy még soha nem nézte a biztosítás szövegét a papírok aláírása előtt. A Groupama statisztikája szerint legalább ötévente van olyan káresemény, amelyeket a biztosító kifizet.

Forrás: www.fintechradar.hu

CLB TIPP: Ha még nincs lakásbiztosítása, akkor az ajánlatok összehasonlításához használja kalkulátorunkat! Lakásbiztosítás kalkulátor >>

Magunk tehetjük kényelmessé nyugdíjas éveinket
2018 május 29.
Kategória:
Életbiztosítás

Magunk tehetjük kényelmessé nyugdíjas éveinket

Ma már aligha van olyan aktív korú, aki azt gondolná, elég lesz az állami nyugdíj a kényelmes időskori élethez. Viszonylag egyértelmű, hogy magunknak is tenni kell valamit, tartalékolni kell, felhalmozni, amíg lehet. De hogyan lehet ezt hatékonyan csinálni?

Alapvetően két irány van: az egyik, hogy az első aktív években nagyon tudatosan és keményen nekiállunk spórolni, a másik, hogy folyamatosan, minden hónapban félrerakunk egy kisebb összeget. Az első megoldás sok lemondással jár, hiszen jó tíz évig se autó, se lakás, se gyerek nem jöhet szóba, minden forintot vissza kell forgatni – utána viszont jöhet a dőzsölés. Persze könnyű belátni, hogy sokan nem képesek és nem is akarnak ilyen feszes menetrend szerint élni.

A másik megoldás látszólag sokkal könnyebb, hiszen elvileg minden belefér, csak pénztárcához mérten mindig kicsit le kell csípni és be kell fektetni. Ha negyven éven át havonta félreteszünk ötezer forintot és úgy számolunk, hogy átlagban 3 százalék kamatot kapunk a befektetésünkért, akkor 40 év múlva 4,5 millió forintunk lesz – ugyanez 5 százalék kamat mellett 7,2 millió forint lesz. Tízezer forint havi spórolás mellett 3 százalék kamattal 9 millió, 5 százalék kamattal pedig 14,5 millió forint jöhet össze. Ez már kiegészítheti az állami nyugdíjat.

De honnan jöhet össze ekkora kamat?

Erre garancia nincs, de több olyan konstrukció is van, amellyel legalábbis a kockázatok csökkenthetők. Ha van rutinunk a pénzügyekben, magunk is összeállíthatunk egy portfóliót, csak arra kell figyelni, hogy mindig tegyünk hozzá a befektetendő pénzhez, és ne éljük fel a hozamot. A lakosság jó része ugyanakkor nem ennyire tudatos és rutinos.

Számukra az előre gyártott konstrukciók lehetnek jó megoldások, ráadásul ezeket adókedvezmény is támogatja. Ilyen konstrukció a nyugdíjpénztári számla. Önkéntes pénztárba lépve minden befizetés után 20 százalék szja-kedvezmény jár, évente legfeljebb 150 ezer forint. Ráadásul a munkáltató is fizethet a számlánkra a cafeteriacsomagban, így akár dupla összeg is összejöhet. A befektetést a pénztár kezelni, a számlatulajdonosnak semmi feladata nincs.

Ha valaki nem akar pénztártag lenni, biztosítást is köthet. A nyugdíjbiztosítások után szintén jár az adókedvezmény, ebből akár többet is nyithatunk. Figyelni kell azonban arra, hogy ha folyamatos díjú biztosítást kötünk, akkor azt fizetni kell, különben megszűnik a biztosítás, az adókedvezményt vissza kell fizetni, és az egész konstrukció sérül. Ez az egyszeri díjas biztosításoknál nincs így, hiszen ott egy befizetéssel le lehet tudni az egész ügyletet. Számításba kell azonban venni, hogy ezek a biztosítások nem törhetők fel, csak a nyugdíjba vonulás után lehet hozzáférni. A befektetést alapvetően a biztosító kezeli, de az ügyfélnek is lehet beleszólása, ha változtatni akar.

A rutinosabbak nyugdíj-előtakarékossági számlát is nyithatnak (nyesz), ehhez szintén jár adókedvezmény. A nyesz-számlákkal azonban rendszeresen foglalkozni kell, hiszen itt a számlatulajdonos maga kezeli a befektetéseket. A nyesz-számlát nem lehet feltörni – csak az adókedvezmény visszafizetése árán – de idővel tartós befektetési számlává alakítható, amelyhez már akár kamat- és árfolyamnyereség-adó fizetési kötelezettség nélkül is hozzá lehet férni. Ez ugyanakkor már nem nyugdíjelőtakarékosság.

Forrás: www.origo.hu

Saját járgány fillérekből? Igen, félmillió magyar már váltott
2018 május 29.
Kategória:
Gépjármű biztosítás, Motor biztosítás, Kötelező biztosítás

Saját járgány fillérekből? Igen, félmillió magyar már váltott

A nagyvárosban élőknek bizonyára nem kell bemutatni a mindennapos közlekedés nehézségeit: az autóval járók rendszeresen ülhetnek a dugókban, míg a tömegközlekedést használók heringként összepréselődve kénytelenek eljutni célállomásukra. Azok számára, akik egyikből sem kérnek, reális megoldás lehet egy kis robogó, amely a városon belüli közlekedést gyorsabbá, kényelmesebbé teszi, ráadásul beszerzésére sem kell egy vagyont költeni.

Tavasztól őszig megfelelő közlekedési alternatívát nyújtanak a robogók, hiszen ezeket nem csak beszerezni lehet viszonylag olcsón, de a fenntartásuk sem emészt fel jelentős összegeket. Ugyanakkor városon belül gyorsan közlekedhetünk velük, nem kell velük a dugóban ücsörögni, mint egy autóval, és a tömegközlekedési járműveken lévő zsúfoltságtól is megkímélhetjük magunkat.

Mennyibe kerül egy robogó?

Arra voltunk kíváncsiak, hogy mennyibe kerülnek a maximum 50 köbcentiméteres robogók akár újonnan, akár használtan. Természetesen a robogókra is igaz - akárcsak mondjuk az autókra -, hogy jelentős különbségek lehetnek az árakban a motorkerékpár márkájától, korától és egyéb paramétereitől függően. Azt azonban elmondhatjuk, hogy nem kell túl mélyen a zsebébe nyúlnia annak, aki egy robogó megvásárlásával szeretné mentesíteni magát a dugóban ücsörgéstől.

Használt segédmotorokat már néhány tízezer forintért is vásárolhatunk, de a használt robogók árai is bőven a többség által megfizethető kategóriában van: például a hasznaltauto.hu-n jelenleg 120 ezer forintért kínálnak eladásra egy 2006-os évjáratú Honda Todayt. Rengeteg hirdetést találhatunk a 250-300 ezer forint közötti árkategóriában, 400 ezer forint felett pedig szinte vadonatúj robogókat is vásárolhatunk. Például 450 ezer forintért hirdetnek egy 2018-as évjáratú SYM JET-et.

Ezeket az árakat igazán nem nevezhetjük magasnak, és még akkor sem terhelik meg igazán a családi kasszát, ha valaki esetleg nem zsebből, hanem személyi kölcsönből fedezi a vásárlást. Jelenleg ugyanis egy 300 ezer forintos személyi kölcsönt - 5 éves futamidő mellett - például havi 6 172 forintos törlesztőrészlet mellett vehetnénk fel az UniCreditnél (THM 8,97%). De más banknál sem kellene sokkal magasabb törlesztőkkel számolnunk: a CIB Bank havi 6 544 forintért (THM 11,73%), az OTP Bank pedig 7 946 forintért (21,93%) nyújtja a szóban forgó összeget.

Persze a robogók esetében is találhatunk olyan darabokat, melyek jóval drágábbak társaiknál. Még a használt robogók között is találhatunk olyanokat, melyek vételára eléri, vagy akár jelentősen meg is haladja az 1 millió forintot. Ez természetesen még inkább igaz az új robogók esetében, például egy új Vespa Sprintért is több mint 1 millió forintot kell kiadnunk.

Elektromos robogók

Akkor sem feltétlenül kell sokkal több pénzt rááldoznunk a robogóvásárlásra, ha elektromos példányt szeretnénk a magunkénak tudni. Például találtunk olyan hirdetést, melyben 245 ezer forintért kínálnak eladásra egy Suzuki Cobrát. De igaz ez az új robogókra is: ezek között is találhatunk félmillió forint alatti elektromos robogót.

Kötelező felelősségbiztosítás

Kíváncsiak voltunk, hogy mekkora biztosítási díjra számíthat az, aki robogó vásárlása mellett dönt. Egy autó megvásárlása során ez szintén jelentős tétel lehet, hiszen egy friss autótulajdonos, vagy egy olyan személy, aki a közelmúltban balesetet okozott bizony sok tízezer forintos biztosítási díjra is számíthat. Robogók esetén azonban ennél sokkal jobb a helyzet.

Elvégeztünk egy kalkulációt a fentebb említett Honda Today adataival. Ez alapján a legolcsóbb biztosítás 3 789 forintba kerül egy évre, ami azt jelenti, hogy még a baleseti adóval együtt is kevesebb, mint 5 ezer forintot kell fordítanunk a kötelezőre.

Ehhez képest meglepő, hogy sokan éppen a kötelezőn akarnak spórolni, ahogyan arra Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége (FBAMSZ) korábban felhívta a figyelmet. Becslések szerint ugyanis mindössze a robogók 15-20 százaléka után fizetik ki rendszeresen a kötelező felelősségbiztosítás díját, miközben több mint félmillió robogó üzemel az országban.

Ahogy fentebb láthattuk, a robogók tulajdonosai ezzel mindössze néhány ezer forintot spórolhatnak évente, miközben az MNB statisztikái szerint a motorok által okozott károk átlagos összege eléri a 350 ezer forintot, de személyi sérülés esetén már a milliós összeg sem ritka. Jól látszik hát, hogy nem érdemes ezen spórolni.

Összességében tehát elmondhatjuk, hogy mindössze néhány száz-, de akár néhány tízezer forintból is lehet egy saját robogónk, segédmotorunk. Tény, hogy ezeket a járműveket nem tudjuk egész évben használni, viszont a melegebb hónapokban kitűnő alternatívái lehetnek a személygépkocsiknak és a tömegközlekedésnek.

Forrás: www.penzcentrum.hu

Nagy változás jöhet a gépjármű-felelősségbiztosításban
2018 május 29.
Kategória:
Gépjármű biztosítás, Kötelező biztosítás

Nagy változás jöhet a gépjármű-felelősségbiztosításban

Az Európai Bizottság módosítaná a gépjármű-felelősségbiztosítási irányelvet, amely lehetővé tenné egyebek mellett például, hogy a gépjárműbalesetek áldozatai megkapják az őket megillető teljes kártérítést, még a biztosító fizetésképtelensége esetén is.

Az Európai Bizottság csütörtökön közzé tett javaslata biztosítani fogja, hogy a gépjárműbalesetek áldozatai megkapják az őket megillető teljes kártérítést, még a biztosító fizetésképtelensége esetén is. Ezen túlmenően az átalakított szabályok biztosítják majd, hogy azok a károsultak, akik egy másik uniós tagállamban már rendelkeznek korábbi kártörténettel, ugyanolyan elbánásban részesüljenek, mint a belföldi kötvénytulajdonosok, és potenciálisan előnyösebb biztosítási feltételek vonatkozzanak rájuk - derül ki a brüsszeli testület közleményéből.

A gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) irányelv módosítására irányuló javaslat ugyanakkor megkönnyíti majd a hatóságok számára a biztosítás nélküli gépjárműhasználat elleni küzdelmet. Összehangolja ugyanis az EU-ban a gépjármű-felelősségbiztosítás által biztosítandó fedezet minimális szintjeit.

Továbbá pontosítja a gépjármű-felelősségbiztosítási irányelv hatályát az Európai Bíróság közelmúltbeli ítéleteinek fényében.

A bizottság a jelenlegi uniós szabályokat a következőképp módosítaná:

  • A balesetért felelős jármű biztosítójának fizetésképtelensége esetén az áldozatokat gyorsan és teljes körűen kártalanítják a lakóhelyük szerinti tagállamban. A határokon átnyúló esetekben ez biztosítja majd, hogy a végső pénzügyi felelősséget a biztosító székhelye szerinti tagállam biztosítási ágazata viseli, és ugyanakkor lehetővé teszi az áldozatoknak járó gyors kártérítést.
  • A biztosítóknak ugyanolyan elbánást kell biztosítaniuk a valamely más tagállamban kibocsátott kártörténeti igazolások számára, mint azoknak, amelyeket belföldön adtak ki. Ennek köszönhetően a külföldön biztosítást vásárló fogyasztók előnyösebb biztosítási díjakban részesülhetnek, amelyek szintje megegyezik a belföldi fogyasztókéval.
  • Erősítenék a tagállamok hatáskörét a biztosítás nélküli gépjárműhasználat elleni küzdelemben. Ez elősegítheti a biztosítás nélküli gépjárműhasználat visszaszorítását, ami miatt növekszik a becsületes járművezetők biztosítása díja.
  • A javaslat értelmében az uniós polgárok ugyanolyan szintű minimális védelemben részesülnek majd az EU területén való utazásaik során. A javaslat harmonizált minimális védelmi szinteket állapít meg az EU területén bekövetkező személyi sérülések és anyagi kár tekintetében (a jelenlegi szintek némileg eltérnek a tagállamok között).
  • A jogbiztonság javítása érdekében a javaslat belefoglalja az irányelvbe az Európai Bíróság legújabb ítélkezési gyakorlatát, vagyis a szabályok most pontosítják, hogy a fedezet kiterjed a szállítás céljából, a jármű rendeltetésszerű használata során okozott balesetekre, ideértve a magánterületen való gépjárműhasználatot is.

Forrás: www.napi.hu

Oldalak